onsdag 28 juli 2010

Politik

Kort om min egen politiska uppfattning.

Centralt i min livsåskådning ligger principen om självägande; att varje människa har rätt till sitt eget liv och sin egen kropp. Det innefattar även rätten att fatta dumma och dåliga beslut. Dock inte rätten att kränka andra människors rättigheter.

Jag anser att staten ska lägga sig i människors liv så lite som bara möjligt, staten ska fungera som garant för att individuella rättigheter inte kränks men inte ägna sig åt att bestämma hur människor ska leva sina liv.

Jag tror på detta eftersom jag tror på människor, människans skaparkraft är enorm, liksom hennes livsglädje. Ju störe frihet hon får desto mer blomstrar hon. Jag tror på det goda, det storslagna och det romantiska. Människan är en romantisk varelse; hon älskar sitt liv och jag kan inte tänka mig ett värre brott än att döda den kärleken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar